blomstertid.blogg.se

Mitt intresse för blommor har alltid funnits med mig genom min mor, men det var först för några år sedan intresset blev större. Här kommer jag dela mina framgångar och motgångar. Det är min väg från amatör till förhoppningsvis proffs på de blommor jag själv valt att inrikta mig på ;) Hoppas ni får nöje av att följa mina inlägg. Mvh Therese

Näring av ogräs?

Publicerad 2014-05-10 23:41:45 i Allmänt,

Vart tog det vackra vädret vägen? Det är frågan man ställer sig nu när det är Maj månad. Idag har det i alla fall varit uppehåll från allt regnande så jag äntligen kunde ta tag i maskrosinvasionen på gräsmattan. Nu har jag dock fått en annan syn på ogräset då jag läste aprilnumret av Allt om trädgård som tipsade om att man kan lägga ogräset i en hink med vatten någon vecka, precis som med brännässlorna. Detta gör att vattnet suger åt sig näringen från de ruttnande växtdelarna och går att använda som växtnäring till växterna. Dock bör man späda "näringsvattnet" så det inte blir för starkt när man vattnar. Växtdelarna som ledat i vattnet har dött efter någon vecka och går att lägga i komposten. Perfekt för svåra ogräs som maskros, kvickrot, kirskål m.m.
 
Mina petunior som jag plockade frön från i höstas har börjat blomma. Den ena är identisk med moderblomman, men det är två som har en annan charmig rosa färg. Här nedan ser ni bilder på dem:
 Blomman som stämmer överens med moderplantan.
 Den nya färgen. Tycker den är riktigt söt =)
 Hoppas det blir många av dessa.
Min lilla djungel som som bara väntar på att få komma ut. Jag hoppas på att kunna börja avhärda dem nu till veckan. Håll tummarna för fint väder =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela