blomstertid.blogg.se

Mitt intresse för blommor har alltid funnits med mig genom min mor, men det var först för några år sedan intresset blev större. Här kommer jag dela mina framgångar och motgångar. Det är min väg från amatör till förhoppningsvis proffs på de blommor jag själv valt att inrikta mig på ;) Hoppas ni får nöje av att följa mina inlägg. Mvh Therese

Pelargoner efter vintervila

Publicerad 2014-01-26 18:09:00 i Allmänt, Blommor, Trädgård,

Tog in pelargonerna idag och ska väcka dem. Har dock gjort ett fel när jag satt dem i totalt mörker vilket jag såg nu när jag öppnade lådan jag förvarat dem i. De var full i spinn, vilket kan leda till svampsjukdommar. Nu har jag klippt bort de värst drabbade delarna och hoppas dom klarar sig. Vissa såg bättre ut än andra. Tog och sköljde av dem också innan jag placerade dem på hyllan. Jag får hålla koll nu bara så inget spinn eller någon svamp kommer tillbaka. Isf får jag kasta den drabbade fort som ögat så inga andra smittas. Men håll tummarna.
Det man ska göra är att ta bort alla knoppar, blommor och blad innan man mörkerförvarar dem. Det är dessa som orsakar spinn och svampskukdommar. Nu har jag lärt mig det till nästa år. Så här såg dom ut när jag stoppade ner dem i kartongen:
Som ni ser så är det alldeles för mycket blad, blommor och knoppar. Tänkte att bladen skulle få ge växten näring under vintern om de behövdes. Men så fel jag hade =/
Har ett hopp om denna fina pelargon dock, då den var grön i den "grenen" jag klippte av. Den är planterad i en torvbrikett så det ser lite konstigt ut på bilden. Ska omplanteras så snart den vaknat till liv och skjutit ut nya fina skott som jag eventuellt tar sticklingar från och byter ut denna mot beroende på hur den klarar sig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela