blomstertid.blogg.se

Mitt intresse för blommor har alltid funnits med mig genom min mor, men det var först för några år sedan intresset blev större. Här kommer jag dela mina framgångar och motgångar. Det är min väg från amatör till förhoppningsvis proffs på de blommor jag själv valt att inrikta mig på ;) Hoppas ni får nöje av att följa mina inlägg. Mvh Therese

Aktiv dag

Publicerad 2013-07-06 22:05:00 i Allmänt, Blommor, Natur, Plantering, Trädgård,

Idag har jag och sambon verkligen jobbat på i vår lilla trädgård. Jag rensade buskarna medan han målade. Vi har grävt rabatt och kört jord till den. Sedan var det bara att sätta igång att plantera. Orkade inte ta några "in progress"-kort utan blev mer eller mindre före och efter kort =) Bilderna följer nedan:
Startar dagen med att få se dessa skönheter i rosenrabatten. Dom får stå kvar någon dag till innan jag klipper dem. Förhoppningsvis ska det bidra till en rikare blomning nu i sommar.
Så här såg häcken ut efter jag resat ur alla döda grenar samt hallonbuskar som trivdes bra bland buskarna. Bor i en hyresrätt och buskarna är inte de finaste, ska försöka ringa områdesvärden i veckan och fråga om de kan ge oss 3-4 plantor som man kan sätta ner där det saknas. Funderar på om man ska klippa ner dem helt i höst så de blir jämna och fina. Det gör man i den så kallade JAS-perioden om jag förstått saken rätt. JAS står för Juli, Augusti och September.
Så här blev rabatten. Ska ta en bättre bild om någon vecka då perennerna förhoppningsvis blivit större =)
Några av hallonbuskarna sparade jag och satt i pallkragen, man kan ju inte slänga så fina bärbuskar ;) Satt smultron brevid. Hoppas de trivs ihop =) Blommorna till höger är en sorts tobaksblomma som jag fyndade för tio kronor styck. Ska tydligen lukta gott när de blommar. Men de får nog sättas i en kruka då de bara är ettårsblommor.
Detta är naturens egna konstverk och humlorna älskar de. Är precis i kanten vid våran gräsplätt =)
Superfint med ormbunkar i bakgrunden och blommorna framför =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela