blomstertid.blogg.se

Mitt intresse för blommor har alltid funnits med mig genom min mor, men det var först för några år sedan intresset blev större. Här kommer jag dela mina framgångar och motgångar. Det är min väg från amatör till förhoppningsvis proffs på de blommor jag själv valt att inrikta mig på ;) Hoppas ni får nöje av att följa mina inlägg. Mvh Therese

Är det redan slutet på Maj?

Publicerad 2014-05-31 00:31:41 i Allmänt,

Vi närmar oss slutet av maj och jag kan inte förstå att tiden springer iväg så fort. Vi har slutspurt i skolan nu med tentor och det är svårt att hinna med trädgården. Jag lyckades klämma in en dag nu i veckan som jag och sambon tog några spadtag och skapade en sista rabatt på baksidan. Detta var nödvändigt eftersom mina nya doftpioner behövde plats ;) Det är som det är när man gillar trädgård, man vet inte riktigt när man ska sluta inhandla nya perenner och buskar. Jag klämde också ner en frilandshibiskus i mitten. Denna är en ren chansning, så får se om den klarar sig, annars får jag sätta dit något annat.

Den är inte klar ännu, har inte bestämt om jag ska ha stenar runt om, täckbark i eller en kantad gräsmatta. Svårt att bestämma sig. Grodan var iaf som gjord för den nya rabatten. Stoppade ner de utblommade påskliljorna jag haft i blomstergruppen runt om honom också. Grodan är köpt på Biltema för inte alls så dyr peng =) Köpte även en snigel i cement som jag inte bestämt mig vart jag ska ha ännu =)

Här kommer också lite bilder på hur trädgården för övrigt ser ut nu:

 Melongurkorna växer och blommar.
När man bor i lägenhet får man ha en liten och kompakt köksträdgård =)
Längst bak i de svarta hinkarna växer potatis =) Får se om man kan skörda lite god potatis in mot sommaren =) Detta skulle vara en tidig sort.
Funkiorna kommer mer och mer =)
Egenplockat frö blev denna lilla skönhet =) Dock är det svårt att veta vilken färg petuniorna är när man planterar dem om de inte redan blommat =)
Klematisen Piilu klättrar på =)
Alliumen blommar =)
Här ovan är en knopp i bergsklinten. Nedan ser ni en som börjar blomma =)
Jag har fått många knoppar på luktpionen i år. Förra året kom bara en enda knopp =) Ni förstår hur glad jag blir när jag ser detta =)
Den vackra tulpanen queen of night, dock full i pollen =/ Därav ser hon skitig ut. Nedan ser ni också en Seadov blomma =)
Ovan Seadov och nedan Queen of night.
Även sallat, dill och kål växer =)
Ovan växer morötter i färgerna rött och orange, nedan växer polkabetorna =)
Från vänster har jag fått mammas frösådda körsbärstomat, sedan kommer min black sea, gurkan white wonder och en äpplegurka jag köpte på mässan.
Har petat ner diverse lökar som blommat över i rabatten till nästa år ;)
Från vänster växer aubergine och höger paprika.
Vänster Physalis och höger nätmelon
En salig blandning av egensådda tomater. Ska binda upp dem bättre. Men här finns en gul tomat som heter Golden sun, en svart som heter Black sea och en busktomat som jag plockat frö från själv. Vi får se vad de blir när tomaterna börjar titta fram =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela