blomstertid.blogg.se

Mitt intresse för blommor har alltid funnits med mig genom min mor, men det var först för några år sedan intresset blev större. Här kommer jag dela mina framgångar och motgångar. Det är min väg från amatör till förhoppningsvis proffs på de blommor jag själv valt att inrikta mig på ;) Hoppas ni får nöje av att följa mina inlägg. Mvh Therese

Misslyckande och nya tag

Publicerad 2014-02-12 17:02:00 i Allmänt, Odling, Plantering,

Jag har ju lovat att dela med mig av mina motgångar. Sådde för några veckor sedan penséer och hoppades jag skulle lyckas med dem. Jag har följt alla råd och gett dem de bästa förutsättningarna för att gro. Men inte en enda av fröerna har grott. Så jag skrev till fröföretaget Nelson Garden och berättade vad som hänt. Fick snabbt svar av dem där de beklagade och sa att de skulle skicka ett nytt paket med nya fröer. Sagt och gjort så låg mina fröer i brevlådan dagen efter. Det kallar jag service =) Nu testar jag de nya fröerna och hoppas att de istället kommer att ta sig.
Som ni minns plockade jag in mina pelargoner som var fulla i spinn, jag klippte ner dem och höll tummarna att svampsjukdomen skulle ge efter. De har gått så pass lång tid nu utan ett livstecken så jag beslöt mig för att slänga dem även om de gjorde ont i hjärtat. Åkte förbli blomsterhandeln för att köpa sticklingar igår men det var helt utplockat. Fanns två vit/rosa pelargonsticklingar kvar vid namn Prins Felix. Men eftersom det var 4 för 60 kr så köpte jag fuchsiasticklingar också till hängampeln som ska hänga på framsidan i sommar vid entren.
Nedan ser ni pelargonsticklingarna:
Här nedan kommer Fuchsiasticklingarna vid namn Gillian Anthea:
Nu hade också mina hänglobelior blivit så pass höga att jag passade på att sätta om dem och purjolökarna. Vi får se om de tar sig eller om jag lyckats ta kål på dem. När man planterar om lobelierna första gången så är det väldigt pilligt. Det är nästan så man behöver en pincett, men jag lyckades få ner dem iaf.
Fick passa på att plantera om melongurkan med som var så hög att den börjdes mot drivhustaket. Nu står dom i en kruka med en plastpåse över sig. Stack lite hål i påsen så det inte möglar i jorden. Men se så fina rötter den fått på så kort tid:
Nu har tulpanen slagit ut i krukan på vardagsrumsbordet. Den är så underbart söt och har en behaglig svagt rosa färg:
Jag sådde även en till tomatsort idag vid namn Golden Sunrise. Får se om den är lika snabb att titta upp som de andra. Köpte även pelargonfrön som jag sådde idag då det verkar vara svårt att få tag på sticklingar. Namnen på de jag sått är: Horizon blueberry ribble F1 (vit med rosa/röda stänk), Inspire Scarlett F1 (Röd) och Raspberry Ribble F1 (Vit med röda stänk). Får hoppas jag lyckas med dem nu istället ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela