blomstertid.blogg.se

Mitt intresse för blommor har alltid funnits med mig genom min mor, men det var först för några år sedan intresset blev större. Här kommer jag dela mina framgångar och motgångar. Det är min väg från amatör till förhoppningsvis proffs på de blommor jag själv valt att inrikta mig på ;) Hoppas ni får nöje av att följa mina inlägg. Mvh Therese

Det funkar!!!

Publicerad 2014-02-11 23:14:00 i Allmänt, Odling, Plantering,

Blev så glad så glad när jag såg häromdagen att min Melongurka börjat gro. Men att nästan alla frön som jag satt för bara några dagar sedan skulle börja gro så tidigt visste jag inte. Mitt lilla projekt med att sätta armaturer på 14W över sådden har verkligen lönat sig :P
Nedan följer:
Melongurkan växer så det knakar. Imorgon kommer den nå lockets tak.
Lite svagt här nedan ser ni lilagröna små plantor sticka upp, detta är den röda basilikan =)
Här nedan är stora härliga plantor av tagetes. Behöver nog se till dem så de inte lägger sig ner.
Nu kommer min stolthet. Nedan följer två av mina projekt. Jag testade att plocka egna tomat- och petuniafrön i somras. Och gissa vad jag såg idag. Här på den första bilden ser ni en liten ögla som är påväg upp ur jorden. Den är till och med före de köpta tomatfröerna. Jajemen, min egna tomat som jag plockade frön från i somras. Gissa om jag är lycklig att det funkade :D Jag som studerar är glad för varje liten kostnad som jag kan dra ner på, så i sensommar/höst kommer jag plocka frön så de står härliga till.
Här nere är mina självplockade petuniafrön. Moderplantan är en rosa petunia med ådror. Men vad detta blir får vi se =) Det är de som är kruxet, jag har inte själv hjälpt till med pollineringen, utan bina har skött detta själva. I och med det kan det bli vilken färg som helst, beroende på vilken färg blomman hade som biet kommer och har med sig pollen från. Men spännande är det :P
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela