blomstertid.blogg.se

Mitt intresse för blommor har alltid funnits med mig genom min mor, men det var först för några år sedan intresset blev större. Här kommer jag dela mina framgångar och motgångar. Det är min väg från amatör till förhoppningsvis proffs på de blommor jag själv valt att inrikta mig på ;) Hoppas ni får nöje av att följa mina inlägg. Mvh Therese

Dagens inköp

Publicerad 2014-02-02 18:08:00 i Allmänt, Blommor, Plantering, Trädgård,

Var tvungen att införskaffa nya krukor för att kunna plantera resterande av lökarna. Kunde inte motstår dessa små rara blommor, vars namn är Primula (Jordviva), som verkligen sprätter igång vårkänslan i mig. Ville ha två av den röda till vänster, men det fanns bara en. Den andra till höger är inte så dum den heller =)
Ett problem med lerkrukorna är deras hål i botten som lekakulorna lätt trillar igenom.
Det löste jag genom att använda en trasig kruka i botten. Detta gör att hålet inte pluggas igen heller då den trasiga krukdelen är rundad. Sen är det bara att fylla på med lekakulor i botten och jord till önskad nivå innnan lökarna ska planteras.
Valde att plantera dessa i just denna kruka:
Var bara att placera ut den i krukan på rätt djup för lökarna.
Fyllde på med jord till den nivån som krokusarna ska vara på och efter det fyllde jag på resten med jord, dock inte hela vägen upp, utan lämnade en liten distans så inte vattnet bara rinner av när jag vattnar.
Sen placerade jag ut krukan tillsammans med andra krukor på altanen. Där får de stå tills våren nalkas och placerar därefter ut dem på stenplattorna på baksidan. Kan ni också se visionen framför er med blommande krokusar tidigt på våren i krukorna och därefter tar tulpanerna över och fyller baksidan med vårens glada färger?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela