blomstertid.blogg.se

Mitt intresse för blommor har alltid funnits med mig genom min mor, men det var först för några år sedan intresset blev större. Här kommer jag dela mina framgångar och motgångar. Det är min väg från amatör till förhoppningsvis proffs på de blommor jag själv valt att inrikta mig på ;) Hoppas ni får nöje av att följa mina inlägg. Mvh Therese

Projekt rosensylt

Publicerad 2013-09-11 22:05:00 i Allmänt,

Nu har jag testat att göra rosensylt. Det blev helt ok faktiskt, svårt att säga hur de smakar då det är första gången jag äter ros ;) Men det var kul att göra det. Började med att ta bladen från rosen och tog bort den vita delen, som ni ser nedan, samt de solbrända delarna.
Hälde sedan ner de 125 grammen jag lyckats skrapa ihop i en kastrull och kokade bladen mjuka i en ½ dl vatten.
Tillsatte sedan 1 dl socker, ½ dl honung och en halv citron och kokade den sakta tills den tjocknade.
Detta blev ca en halv burk sylt ;)
Av resterna som inte var så goda att äta blev det badolja. Detta gjorde jag på rapsolja och olivolja. Man ska enligt receptet använda 50/50 av oljorna, men det fick bli mer rapsolja den här gången :P Nu ska de bara stå och dra i 3 veckor i fönstret =) Som ni ser nedan gjorde jag även detta på lavendel också =)
 

Kommentarer

Postat av: Maria

Publicerad 2013-09-12 06:34:04

Spännande !! Finns mycket man kan göra av trädgården.
Ha en bra dag!! Kram
:)

Svar: Ja det är kul att testa på lite olika saker :P Hälsa familjen. Kram
blomstertid.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela