blomstertid.blogg.se

Mitt intresse för blommor har alltid funnits med mig genom min mor, men det var först för några år sedan intresset blev större. Här kommer jag dela mina framgångar och motgångar. Det är min väg från amatör till förhoppningsvis proffs på de blommor jag själv valt att inrikta mig på ;) Hoppas ni får nöje av att följa mina inlägg. Mvh Therese

I år ska jag lyckas!

Publicerad 2014-01-24 18:58:00 i Allmänt, Odling,

Jag har ett sorgebarn bland förra årets sådd, och de är hänglobelian. Det började bra och den blev mycket tät och fin. Men sen kom avhärdningen och förstörde allt då jag satt den i alldeles för stark sol. Nej, i år blir det på baksidan i skuggan som gäller då den är mycket känslig för att torka ut. Men i år har jag bestämt mig för att lyckas. Tog och planterade tidigt så är dom tåligare när våren kommer då de ska ut och avhärdas =)
Har även gett mig in på lite utmaningar i år, får hoppas jag klarar dem också. Visionen för årets trädgård är köksträdgården framför allt. Därför är en av utmaningarna Purjulök.
För att hjälpa till att bevara fukt har jag använt mig av Vermikulit i år som beskrivs enligt odla på följande vis:
 
"Vermikulit är ett vulkaniskt, mycket lätt material som reflekterar ljus. Vermikulit har en bra förmåga både att absorbera fukt och att avge fukt. Det kan användas som jordförbättring för att göra jorden luftigare, mer lucker och varmare. Vid förkultivering av fröer är vermikulit ett utmärkt material att täcka sådden med för att skapa ett tunt, lätt och fuktighetsbevarande täcke" (http://www.odla.nu/artiklar/ute/sadd-och-forokning/vad-ar-vermikulit).
Men för att vara extra säker på att jag får starka, tjocka, friska växter i år så har jag införskaffat en lysrörsarmatur. Denna köpt på biltema som jag monterade på en trähylla jag nästan glömt att vi hade =) Så nu får de ljus, den rekommenderade tiden, 14 timmar om dagen. Har en timer som slår igång då solen börjar gå ned för att maximera deras behov.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela