blomstertid.blogg.se

Mitt intresse för blommor har alltid funnits med mig genom min mor, men det var först för några år sedan intresset blev större. Här kommer jag dela mina framgångar och motgångar. Det är min väg från amatör till förhoppningsvis proffs på de blommor jag själv valt att inrikta mig på ;) Hoppas ni får nöje av att följa mina inlägg. Mvh Therese

Rosensaft

Publicerad 2013-09-28 23:19:00 i Allmänt,

Idag har det kokats rosensaft av mina vackra Ingrid Bergaman-rosor. Var dags att beskära bort de nästan överblommade rosorna idag och lämna de som står i knopp på väg in i blom. Vi får se om de hinner slå ut innan kylan tar dem helt. Men även på vintern står de vackert i halvblom och lyser upp mot den vita snön =)
Tillbaka till saften, jag plockade in ca 7 - 8 stora rosor och började rensa bladen från den vita bäska delen (längst in mot blomsterkärnan) och tog bort det som blivit solbränt och fult på bladen. Det blev 2 liter ganska så precis:
Jag hällde över det i en stor kastrull, står dock att man inte ska använda aluminiumkastrull i receptet, och fyllde på med två liter vatten. Lät detta koka i 5 minuter innan jag sedan tillsatte 1,2 kg socker och 2 msk citronsyra. Det roliga med citronsyran var att när den tillsattes i saften så blev den röda färgen mycket mer intensiv. Från att vara lätt rosa till att bli knallröd.
Lät det koka upp igen och tog av den från plattan så den fick svalna. När den svalnat tillräckligt silade jag bort bladen och hällde upp saften i två stora glasflaskor. Man tar de man har ;)
Flaskan till höger har vi nallat av redan samt hällt upp en del i en mindre flaska som ska ges bort ;) Om jag ska beskriva smaken så lutar den (iaf denna saft som är gjord på Ingrid Bergaman-rosor) nog åt vinbärshållet =) Överaskande god faktiskt. Denna kommer det bli mycket av nästa sommar =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela