blomstertid.blogg.se

Mitt intresse för blommor har alltid funnits med mig genom min mor, men det var först för några år sedan intresset blev större. Här kommer jag dela mina framgångar och motgångar. Det är min väg från amatör till förhoppningsvis proffs på de blommor jag själv valt att inrikta mig på ;) Hoppas ni får nöje av att följa mina inlägg. Mvh Therese

Nu ska häcken väck

Publicerad 2013-09-04 19:51:00 i Allmänt,

Idag kom områdesvärden förbi och kollade på häcken som ser väldigt risig ut.
(Gammal bild, men så här ser den ut även nu).
Jag talade om för honom att jag vill ta bort denna häck så vi kan plantera en ny häck där nu så snart som möjligt. Han lovade att försöka fixa det i början av nästa vecka, Får hoppas det blir så nu bara om jag ska klippa ner alla buskar så han ser mina rabatter och inte kör ner grävskopan i dem med. Man vill ju inte att grenarna som han då ska ta reda på ligger där och skräpar så grannarna ska behöva ha den utsikten. Den nya häcken lutar åt att bli Svartaronia, då får vi en spännande häck som blommar vitt på våren och får gröna löv och svarta bär på sommaren, på hösten blir löven illröda. Man kan även äta bären, när det varit någon frostnatt (annars är de inte så goda) eller haft dem i frysen när man skördar dem på hösten, som innehåller mycket nyttigheter. Dessa svartaroniabär har jag läst någonstans att de i vissa östeuropeiska länder använder som läkemedel mot högt blodtryck och struma. Det ni, frisk och kry blir man med andra ord :P

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela