blomstertid.blogg.se

Mitt intresse för blommor har alltid funnits med mig genom min mor, men det var först för några år sedan intresset blev större. Här kommer jag dela mina framgångar och motgångar. Det är min väg från amatör till förhoppningsvis proffs på de blommor jag själv valt att inrikta mig på ;) Hoppas ni får nöje av att följa mina inlägg. Mvh Therese

Idéer

Publicerad 2013-09-06 22:20:00 i Allmänt, Plantering, Trädgård,

Här om dagen fick jag ett sms från en blomsteraffär om att de säljer alla träd, buskar och perenner för halva priset till dem som är medlem. Drog en vända dit och kom hem med två japanska järnekar. Nu hade de skjutit många skott och behövde trimmas. Klippte om dem till bollar men tycker de är synd att slänga skotten. Nedan är bild på de nytrimmade järnekarna.
Tog som sagt reda på skotten och tänker testa göra egna bollar ;)
Krukor, ordentligt vattnad jord och skott är det man behöver :P
Man drar sedan bort de löv och kvistar som växer på den delen som ska ner i jorden. Detta då skotten lättast sätter rötter där bladen och kvistarna vuxit ut.
Sedan kör man bara ner dem i jorden.
Sen håller man bara tummarna och ser till att de inte torkar ut, så kanske man har en början till egna bollar :P Dessa ska jag dock ställa ut i friska luften imorgon.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela